26/8 Jäckvik - Bäverholmen, 23km, 7tim

Vaknade vid 0500 och iväg 0700. Det blåser ordentligt idag, men det är uppehåll. Leden går genom skogen, uppför fjället i ca 4km. Väl uppe ovan trädgränsen blåser det kraftig sidvind som suger tag i ryggsäcken. Har sällskap av en gråhund som är ensam ute på fjället. Det är bara 3km på platån innan man går neråt i skogen igen och kommer undan vinden. Här vandar man i vackra Pieljekaise naturreservat. Äter lunch i Pieljekaisestugan. Mitt nyfunna recept är supergott (nudlar, pesto och cheddarost) även om det känns fel att bära runt på en glasburk. Men nu äter jag iaf med god aptit.

Det är lättvandrat och jag kommer snabbt fram. Sista 3km är mjuk skogsväg. Känns ovant att gå på slät mark där man inte måste fokusera på vart man sätter varje steg. Det märks att jag varit ute ett tag nu. Jag är betydligt snabbare och starkare. Men jag eftersträvar inte att gå fort. Det är inte det som är meningen med denna långa vandring.

Jag kommer ner till Adolfström före 1500. Ringer och kollar om man kan åka med båten till Bäverholmen. Det går bra och den går vid 17. Får låna en liten stuga fram tills dess. Myser med en kopp thé och kakor. Och tittar på dressyr kuren på tv. Så lyxigt!

Det är en fin båtfärd upp till Bäverholmen även om blåsten gör att vi inte kan köra så fort. Bäverholmen ligger så fint vid älven. De har god mat, bra tältplatser och billiga bäddar om man vill sova inne. Träffar Team Rigmor och Andres. Vinden lägger sig och allt blir stilla i en vacker solnedgång.

27/8 Bäverholmen - förbi länsgränsen, 32km, 11,5tim

När jag vaknar är det soluppgång och marken är täckt med frost. Det är så himla vackert ute!

Kommer iväg strax efter 0700. Det är skog i ca 5km, varav de sista 2km är uppför fjället. Det är väldigt lättvandrat då man går på fyrhjulingsväg. Tar det långsamt och njuter av varje steg jag tar. Höstens färger börjar komma även om inte bilderna gör dem rättvisa. Det här är livet, det här är det bästa som finns! Efter ett tag så viker man av från "vägen" och följer sommarleden genom en fjällbjörkskog på fjället. Fortfarande lättvandrat. När jag äter lunch kollar jag väderprognåsen igen. Den håller i sig och visar att det ska vara bra väder idag och imorgon, men sen ska det bli ordentligt regnrusk. Jag hade planerat att gå Bäverholmen - Ammarnäs på tre dagar. Nu beslutar jag mig istället för att gå på två dagar. Packar ihop efter lunchen och sätter fart.

Vandrar genom den vackraste dalgången så här långt! Det är mängder med små sjöar och stigen är så slät och fin.

Sent på eftermiddagen, när jag vandrat 27km, kommer jag till dagens sista 5km. Det går uppför, uppför, uppför. Ringer hem och får en härlig peppning av fästmannen och tar mig med de sista krafterna uppför. Passerar länsgränsen Norrbotten / Västerbotten och tältar ca 2km efter. Helt slut. Har aldrig vandrat så här långt tidigare. Men vädret har varit toppen hela dagen och det har varit lättvandrat. När solen går ner blir det riktigt kallt. Tar på mig alla kläder jag har och kryper ner i sovsäcken.

28/8 2km efter länsgränsen - Ammarnäs, 22km, 7tim

Vaknar så många gånger denna natt och jag fryser rejält trots att jag har alla kläder på mig. Bestämmer mig där och då att detta var den sista tältnatten på denna vandring. I Ammarnäs ska jag skicka hem tält, sovsäck, liggunderlag etc och sen vandra med riktigt lätt ryggsäck och bo i stugorna ner till Hemavan. Hela tältet är täckt med frost och jag ägnar mer än en timme åt att torka bort det och torka bort all kondens. Men morgonen är så vacker!

Vandrar mot Ammarnäs via skoterleden (som är rejält blöt) och sen grusvägen ner till denna underbart charmiga by. Här väntar nästa matpaket och imorgon är det vildag. Tar in på Ammarnäsgårdens vandrarhem. Torkar tältet och sovsäcken. Rensar ur all äcklig mat och tar bara med riktigt god mat för sista etappen. Somnar tidigt i skön säng.

29/8 Ammarnäs - Aigertstugan, 8km, 2,5tim

Vaknade redan vid 0400. Rastlös och längtar ut på leden. Beslutar mig för att skippa vilodagen och ta en kort vandring upp till Aigertstugan. Vill iväg! Det spöregnar ute. Ägnar morgonen åt att packa ner tältet, sovsäcken och liggunderlaget samt mat som jag inte tänker äta, i den kartong som matpaketet skickades med och skickar det hem igen. Baspackningen är nu minskad med 2,8kg och väger nu bara 5,7kg. Lyxvandring väntar!

Det är en fin skogsstig på 8km uppför till Aigertstugan. Lättvandrat och bitvis vacker utsikt ner till Ammarnäs. Det regnar av och till.
Stugan ligger så vackert med flera små sjöar runt om. Superhärlig vedeldad bastu med kallt dopp i sjön är ljuvligt och lyxigt!

Det börjar blåsa rejält på kvällen och det knakar i huset. Är så sjukt nöjd med att jag inte ska sova i tält...

30/8 Aigertstugan - Servestugan, 20km, 6tim

Vaknade vid 0500 och kom iväg vid 0700, just som de andra i stugan började vakna. Det blåser storm ute och jag har motvind hela vägen bort till Serve. Jag går snabbt för det väntas iskallt regn från 14 tiden och då vill jag vara framme vid stugan. Leden går över flera pass och det är rätt jobbigt. Men allt flyter som det ska och jag njuter av att ryggsäcken är så lätt. Kommer fram till Serve vid 13-tiden. Träffar en sydafrikansk tjej som precis påbörjat sin vandring norrut. Hon ska också gå hela leden. Jag blir så avundsjuk på att hon har hela vandringen framför sig. Tänker att jag skulle lätt kunna vända om nu och gå hela vägen tillbaka.

Stugvärden har åkt båt till Ammarnäs för att proviantera och hämta familjen och kan nu inte ta sig tillbaka pga stormen. Stugan blir under eftermiddagen helt fullbelagd. Vid 2030 kommer värden äntligen igenom stormen. Somnar strax efteråt.

31/8 Servestugan - Syterstugan, 28km, 10tim

Lämnade Serve före 0700. Planen är att bara gå 14km till Tärnasjöstugan. Leden är såphal idag. Varje steg glider 5-6cm åt något håll. Riktigt jobbigt. Jag blir mer och mer frustrerad, mer och mer arg. Jävla led! Nu vill jag hem! I ett svep ändrades allt och jag kände mig med ens helt klarvandrad. Nu vill jag hem. Har aldrg känt mig klarvandrad förrut. Det kräver alltså 24 dagars vandring för att jag ska bli klar... Jag åt lunch i Tärnasjö och fortsatte sen ytterligare 14km till Syterstugan. Kom fram vid 17. Regn större delen av dagen.

Om man bortser från att leden var såphal, stenig och har mycket rötter, är det lättvandrat. Inte så kuperat förrän man kommer till de sista 5km som är uppför. Efter Tärnasjö vandrar man ut med sjön och sen över ett antal små öar före stigningen uppför fjället. Jättevackert!

1/9 Syterstugan - Hemavan, 24km, 8tim

Som vanligt upp tidigt och iväg före de andra i stugan vaknar. Fint väder på morgonen. Träffar på Team Rigmor som tältat strax efter stugan. De är nu halvvägs på sin vandring. Inser att jag inte längre är avundsjuk utan att känslan är kvar. Jag är klarvandrad.
Det bär uppför i ca 4km. När man kommer över krönet är det väldigt vackert. Man viker av österut och går genom en smal passage mellan två höga fjäll. Väldigt dramatisk känsla.

Kommer fram till Viterskalstugan när det börjar regna igen. Äter lunch inne. Fortsätter sen mina sista 11km till Hemavan och målet. Vandringen är säkert väldigt vacker, men de tunga molnen skymmer all form av utsikt. Och jag är mätt. Kommer ner till Hemavan och portalen vid 15. Nu är jag klar!