Nikkaluokta - Abisko via Vistasvagge

I september 2016 vandrade jag med finaste vännen från Nikkaluokta till Abisko via Vistasvagge. Vi ville inte vandra bland hundratals anda människor och då är Vistas perfekt då vi ändå ville bo i stugor. Vi flög upp till Kiruna och åkte buss till Nikkaluokta. Övernattade i Nikka och åkte tidig morgonbåt upp i deltat 7km. Det är 34km mellan Nikka och Vistas stugan så att kapa 7km var gott. Man går i bland fjällbjörkarna, omgiven av höga toppar och möter inte en människosjäl.

Vi hade tur med vädret och njöt av varje steg! När vi på sen em är några hundra meter från Vistasstugan så möter vi en älgko med kalv på den trånga stigen. Hon ville inte flytta på sig så vi gick upp en bra bit i skogen och tog oss runt henne. Väl framme berättar värdparet att de aldrig sett älg här uppe.

Vi övernattade två nätter i Vistastugan och jag gick upp på en av topparna och fick en härlig vy över vaggen.

Vistasstugan är den mysigaste stuga jag bott i. Här skulle jag lätt kunna stanna många nätter och ta dagsutflykter.

Sen vandrade vi 18km i svagt och stenigt motlut upp genom resten av Vistasvagge till Alesjaure där vi också tänkt att stanna två nätter och göra en dagsutflykt. Men det var så mycket folk (fullbokat) att vi inte stod ut utan gick vidare till Abiskojaure  23km istället. Från Abiskojaure är det nästan motorvägsbredd på stigen till Abisko 16km bort. Vi tog in på fjällstationen i Abisko och njöt av god middag. Sista dagen hade vi en härlig dagstur i omgivningarna vid Torneträsk innan vi tog tåget hem.